dinsdag 31 mei 2016

Doel bereikt, Santiago de Compostela!

Weet je, voordat je Santiago inrijdt (het was toch nog 40 km)  kom je langs een riviertje dat vlak langs de weg loopt, en ineens is er een soort strandje. Het bord vertelt, dat dit de plaats is, waar die stinkende peregrinos hun lijf en kleding konden wassen opdat de pastoor ze niet de toegang tot de kathedraal zou kunnen ontzeggen. Want stinken konden ze na maandenlang geploeterd te hebben op weg naar de volle aflaat!
Nou, daar op die plek heb ik mijn Flyer eens flink gewassen. Hij zag er niet uit ba die modderpoel van eergisteren. Ik wist, dat binnen een half uur de officiële aankomstfoto gemaakt zou worden, dus moest hij eraan geloven. De tassen ook schoongesopt, hij zag er weer piekfijn uit. Op naar Santiago, waar nog een hoop werk te doen was. Als eerste een toch wel licht emotioneel weerzien van het grote plein, de kathedraal die overigens voor de komende 7 jaar deels in de steigers staat, de euforie van aankomende peregrinos, die elkaar trots op de schouder kloppen en foto's maken. Leuk om een half uurtje naar te kijken. Ik mis m'n beroeps-Peregrino, de man -geheel in pelgrimspad gestoken, zoiets als in Volendamse klederdracht, maar dan anders-  kon je voor een euro inhuren. Dan kwam-ie bij je op de foto staan en bleef grijnzen zolang je wilde. Hij is heengegaan naar Jacobus ongetwijfeld. . .
Dan de 'camino' scoren. Hiervoor moet je naar het pelgrimsbureau en aansluiten maar. Beetje oudbakken geschiedenis, net als in het gemeentehuis wanneer je je paspoort komt afhalen.wachttijd tot 2 uur! Je toont je 'credential', dat is de stempelkaart van onderweg. Ze kunnen zien waar je begonnen bent en of je onderweg wel goed je best hebt gedaan. Krijg je een kleurige 'camino' in een kokertje. Hoera, geslaagd!
Vervolgens op weg naar het reisbureau. Stervensdruk was het daar. Het is nu top-hoogseizoen. Kon kiezen uit 2 dagen wachten of via Porto, de camino van Cyriel zal ik maar zeggen, dezelfde weg van 4 jaar geleden, maar nu op Schiphol. Door naar de kathedraal om de botafumero nog even te zien, maar ze riepen me dat er nog een plaatsje was voor een zielige Peregrino, die op vertoon van z'n camino een gratis lunch kreeg aangeboden. Dank u wel, er zijn nog mensen in dit land, die weten wat armoede en hongerlijden betekenen!
D'r werd wel erg aan de vino gezeten en ik wilde nog even langs de cathedraal, dus m'n collega's nog een smakelijke voortzetting gewenst en door. . . Was nog net op tijd. Beetje voorkruipen en stiekum op hand-en-voet onder de afzetting doorgekropen ( dat kwam zeker  door de vino)  had ik de mooiste plek van de wereld. Ook filmpje gemaakt. ( stuur e mail adres, ik stuur filmpje harrysouv@gmail.com).
Na de cathedraal de fiets regelen. Ik bracht m naar een afgesproken plek, waar hij in ontvangst werd genomen inclusief m'n 2 groene tassen die in een grote kartonnen doos gingen (€60 extra, fiets € 135)
Nou ja, als alles heel overkomt. Fiets gaat as zaterdag op transport naar Nl, zal de week daarna worden afgeleverd. Toen als laatste hotelletje geregeld. Ik hoef niet neer zo nodig op een slaapzaal voor € 10, een , al is het maar een piepklein kamertje met-wc-op-de-gang is voldoende. Klaar dus!
Even met Nannie gewhatsappt (mooi woord wat inmiddels iedereen over de hele wereld begrijpt) en toen op naar het terras voor uno grande serbesas.

Kijk as vrijdag 3 juni voor een laatste afsluitend  bericht. Ik kan dan wat gegevens over de dagelijkse ritten doorgeven plus nog wat leuke foto,s,  ook weet ik dan de stand van dat moment te melden van de sponsoraktie. (Voor zover ik weet op dit moment de € 1.000 reeds gepasseerd.)
Aan alles komt een eind, zelfs aan het Peregrino-leven!

4 opmerkingen:

  1. Ik zal heel kort zijn:
    Harry Proficiat.
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gefeliciteerd! Snel gedaan.nog steeds een snelle jongen.rond de10de dacht je thuis te zijn.Nu geen Peregrino meer, maar het gewone leven.Niet moeilijk met het strand in Bloememdaal in het vooruit zicht
    Xxx💐🚴🏽tot morgen Nannie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Proficiat Harry. Je bent bijna niet bij te houden, zo snel is deze tocht verlopen. Ik neem aan dat je de juiste heilige hebt aangeroepen toen je bij je val onder de fiets lag. Had graag een opname met geluid gehad maar het verhaal is ook prima. Harry, goede thuisvlucht en we zien elkaar weer. Miet en John

    BeantwoordenVerwijderen