zaterdag 28 mei 2016

Dat is m dan, Cruz de Ferro. Prachtig in al z'n eenvoud. Paal met een kruis erop. Meer niet. Het is niet eens het originele kruis, dat staat in het museum van El Acebo. Teruggevonden nadat het een keer gestolen was. Maak niets uit, kopie of niet. Ik kijk naar de aandacht van de doorweekte peregrinos. Zij schuifelen als gebochelde monsters ( de rugzak zit onder de natte dweil die ze allemaal op hebben, ) een kleurige stoet die stopt, omhoog kijkt en  zwijgt.
De regen blijft, de dikke mist maakt het moment nog intenser. Rits rits, de stenen komen te voorschotnemer en krijgen een plaatsje op de berg. Ik moet m'n foto hebben, dus geef de iphone aan mijn buur, hij knikt en begrijpt. Een mooi moment. Ik denk aan de familie, aan ons gezin, aan de zorgen die er zijn en hoe ze zouden kunnen worden opgelost. Mijn steen heb ik gelegd, u kunt de uwe  erbij denken al dan niet met opschrift. De donateurs zijn automatisch meegenomen!
Cruz de Ferro, ontdaan van alle pracht en praal, in de kou en dikke mist geeft een gevoel van verbondenheid met de stoet peregrinos om je heen. Spiritualiteit? Ja, het laat je denken en verzinnen. De vragen komen, zoek de antwoorden erbij.
Langzaam begint de stoet weg te trekken,. Ik doe nog een keer de ronde. Er hangt van alles aan de paal, foto van fc Barca, fc real Madrid, maar ook van onze dierbare Philippe die het leven niet meer aankon, we always love you, van 'wanneer kom je terug' veel van menselijk leed. Maar ook dankbare  signalen vind je terug op de doorweekt berg met het ijzeren kruis.
De afdaling was best heftig. Sowieso met een lengte van 17 km, maar de regen en mist en de slecht onderhouden weg maken het soms gevaarlijk. De fiets zit in no time op 40/u,  nou dan ga ik in de remmen, rechts eerst(achter) dan links bijremmen.  In Ponferrada na 110 km wilde ik stoppen bij een albergue de peregrinos, er stond een rij wachtenden en 3 man aan een tafeltje waar je je moest melden. . . Had ik even helemaal geen zin in, ben omgedraaid en naar een lokaal restaurant met kamers gereden, voor 20 euro keurige kamer( tv kapot dat wel) en eten frites en salade en suppa voor € 11,50. sAvonds Madrid tegen Madrid zien spelen, een gegil van jewelste in de zaal!

4 opmerkingen:

  1. Mooi blog.Ik herinner me Cruz de Ferro met mooi weer.ook heelindruwekkemd toen!xxnan

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Harry,
    Na St.Jean, Pamplona, Burgos en Leon, is Cruz de Ferro weer een mijlpaal op je route. Nog een 'klimmetje' naar O Cebreiro en dan ben je op weg naar je einddoel Santiago.
    Buen Camino.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie woorden Harry. Al lezende word ik ook stil en denk aan de gebeurtenissen die je zo mooi omschreef.

    BeantwoordenVerwijderen